Er woedt een cups-oorlog in koffieland. Koffiebranders willen dat concurrenten exclusieve espressomachines openstellen voor alternatieve capsules.

Espressomachines gaan als warme broodjes over de toonbank. De Amerikaanse koffiegigant Keurig dacht slim te zijn door een beveiliging in zijn espressomachine te bouwen. Het apparaat herkent ‘vreemde’ cups die afwijken van de K-Cups van Keurig, en houdt er pardoes mee op.

Onzichtbare inkt

De Canadese koffiebrander Coffee Club nam de handschoen op. Voorman John Pigott kondigde zondag triomfantelijk aan dat hij de code had gekraakt.

Nog voordat het nieuwe model van de Keurig-machine in de schappen stond, had Pigott een exemplaar in handen weten te krijgen. Hij zette er een team experts op, die in een middagje ontdekten dat de cups van Keurig waren bedrukt met onzichtbare inkt.

Het apparaat detecteert de code met een led-lampje. Na expertise te hebben ingewonnen bij een drukker van bankbiljetten, kon Pigott zíjn cups van dezelfde fluorescerende inkt voorzien. Coffee Club-cups kunnen dus alsnog in een Keurig-machine.

Mede-concurrenten ingelicht

Pigott liet het daar niet bij. Hij lichtte mede-concurrenten van Keurig in over de technologie. “In dit gevecht staan we samen sterker”, aldus Pigott. En hij spande een rechtszaak tegen Keurig aan wegens concurrentievervalsing. Coffee Club wil 600 miljoen dollar schadevergoeding, omdat Keurig concurrenten op oneigenlijke wijze uit de markt zou houden, en de prijzen voor cups kunstmatig zou opvoeren.

Keurig had in 2013 een omzet van 4,35 miljard dollar, waarvan de K-cups naar verluid goed waren voor 3,1 miljard. Twee jaar geleden is het patent op de capsules verlopen. Toen begon Coffee Club, een honderd jaar oud bedrijf, óók met cups. Die legden het bedrijf geen windeieren: sindsdien is de omzet verdubbeld. Coffee Club zegt dat zijn cups volledig biologisch afbreekbaar zijn, in tegenstelling tot de plastic capsules van Keurig.

Douwe Egberts vs. Nespresso

Coffee Club wordt gesterkt door ontwikkelingen in Europa. Daar moest Nestlé, eigenaar van Nespresso, al terrein opgeven. Na een klacht bij de Franse mededingingsautoriteit, ingediend door de Nederlandse koffiebrander Douwe Egberts, zegde Nespresso toe dat het de concurrentie makkelijker te maken om cups te fabriceren die in de apparaten van Nestlé passen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl